Zvanīt WhatsApp

Jaunumi

Subaru – jau 50 gadi pilnpiedziņas auto priekšgalā

Tieši pirms 50 gadiem Subaru sāka savu ceļu, lai kļūtu par pasaulē vadošo četru riteņu piedziņas ražotāju. Subaru Leone 4WD bija pirmais šāda veida modelis: praktisks un atjautīgs universālis, kas apvienoja vieglā automobiļa braukšanas komfortu ar veiktspēju, kas pazīstama no apvidus automobiļiem. Tas bija pirmais šāda veida modelis, taču nebūt ne pēdējais – līdz šim ir saražoti vairāk nekā 20 miljoni Subaru pilnpiedziņas automobiļu.

1970. gadu sākumā Subaru saņēma lūgumu no Japānas energouzņēmuma Tohoku Electric Power Company: "Mums ir neskaitāmi klienti un filiāles vietās, kur ir daudz sniega un apgrūtināti braukšanas apstākļi ziemā. Mūsu darbiniekiem ir jānokļūst objektos, lai veiktu remonta un apkopes darbus. Vai jūs varētu izstrādāt mūsu vajadzībām piemērotu pilnpiedziņas universāli?”

Subaru dizaineri pieņēma izaicinājumu, un 1972. gada vasarā Subaru masveida ražošanā ieviesa energokompānijas problēmas risinājumu – Subaru Leone 4WD. Tas bija pasaulē pirmais sērijveidā ražotais auto, kas apvienoja tā laika apvidus transportlīdzekļu veiktspēju ar praktiska vieglā automobiļa kompaktajiem izmēriem un izcilo braukšanas komfortu.

Novatoriskas tehnoloģijas no Japānas

Tā nebija nejaušība, ka Tohoku Electric Power Company vērsās pie Subaru ar savu lūgumu pēc četru riteņu piedziņas risinājuma. Jau tolaik Subaru bija kļuvis pazīstams kā jaunāko tehnoloģiju pionieris, īpaši inovatīvu spēka piedziņas un dzinēju risinājumu ziņā.

Subaru Leone modelis tika laists klajā 1971. gada rudenī, lai aizstātu piecus gadus iepriekš izlaisto Subaru 1000, kas bija viens no pirmajiem Japānas priekšpiedziņas automobiļu modeļiem. Tas bija arī pirmais Subaru modelis ar opozītdzinēju. Dzinēja zemais smaguma centrs uzlaboja automobiļa braukšanas īpašības, savukārt zemā vibrācija uzlaboja braukšanas komfortu. Avārijas gadījumā dzinējs paslīdēja zem automašīnas, kas uzlaboja braukšanas drošību.

Gandrīz uzreiz pēc Subaru 1000 ražošanas uzsākšanas Subaru inženieri sāka izstrādāt četru riteņu piedziņas izkārtojumu. 

Ceļā uz nākotni

Pirmais pilnpiedziņas prototips tika pabeigts uz Subaru 1000 universāļa modeļa bāzes 1969. gadā. Tobrīd četru riteņu piedziņa nebūt nebija jauna lieta, taču tā joprojām bija salīdzinoši nezināma īpašība vieglajos automobiļos. Līdz šim četru riteņu piedziņa galvenokārt bija ierobežota ar apvidus transportlīdzekļiem, kurus līdz tam izmantoja arī Tohoku Electric Power Company.

Tomēr SUV nebija īpaši ērti. To braukšanas īpašības lika vēlēties vēl daudz, ko uzlabot, un aukstā salona dēļ strādnieki ceļā uz galamērķi sala. Tohoku cerēja, ka tiks izstrādāts moderns vieglais auto – atjautīgs universālis, kas būtu drošs uz parastajiem ceļiem, bet droši nogādātu galamērķī arī neatkarīgi no laikapstākļiem un braukšanas platformas. Šī vēlme tika iesniegta Subaru.

Kopumā tika izgatavoti astoņi pilnpiedziņas universāļi uz Subaru 1300 modeļa bāzes. Tiem pamatā bija priekšējo riteņu piedziņa ar pārslēdzamu aizmugurējo riteņu piedziņu un nedaudz augstāks klīrenss nekā standarta Subaru 1300 modelim. Automašīnas bija gatavas piegādei 1971. gadā un kalpoja kā prototipi nākamajiem modeļiem.

Pilnīgi jauna veida vieglais automobilis

1971. gadā tika prezentēts arī Subaru 1300 pēctecis – jaunais Leone modelis. Prezentācijas versija bija divu durvju, priekšējo riteņu piedziņas kupejas modelis ar 1400 cm³ opozītdzinēju. 1972. gada pavasarī izvēli papildināja gan sedana, gan universāļa modeļi. Tajā pašā laikā Tohoku pilnpiedziņas prototipu braukšanas testi parādīja, ka pilnpiedziņa ir reāls ieguvums sarežģītos laikapstākļos un braukšanas apstākļos. Rezultātā 1972. gada septembrī tika laists klajā Leone 1400, kura nosaukums saņēma arī norādi "4WD".

Pilnpiedziņas modelis kļuva populārs laukos dzīvojošo, aktīva dzīvesveida un dabas mīļotāju vidū. Lielāko daļu 1970. gadu Subaru bija vienīgais automašīnu ražotājs, kas izstrādāja četru riteņu piedziņas vieglos automobiļus. Pateicoties tam, uzņēmums guva panākumus arī eksporta tirgū, īpaši Eiropā, Austrālijā un Ziemeļamerikā.

Nepārtraukta attīstība

Subaru ātri kļuva pazīstams ar saviem četru riteņu piedziņas vieglajiem automobiļiem. Īsti konkurenti uz skatuves neuznāca līdz 1970. gadu beigām. Tomēr Subaru turpināja attīstīt savu pilnpiedziņas spēka agregātu, kas ļāvis uzņēmumam saglabāt pirms 50 gadiem iegūto līderpozīciju.

Drīz vien kļuva skaidrs, ka pilnpiedziņa nodrošina ne tikai labu veiktspēju: pateicoties gadu desmitiem ilgam izstrādes darbam, Subaru ir pierādījis, ka pareizās konstrukcijas nodrošinātās braukšanas īpašības uzlabo ceļu satiksmes drošību pat uz slidenas un cietas virsmas. To īpaši var redzēt bremzēšanas un sānsveres gadījumā, kā arī faktā, ka nepārtraukta un precīza piedziņas jaudas sadale uz visiem riteņiem uzlabo braukšanas paredzamību un uzticamību.

Pārējais ir vēsture. Drīz vien pilnpiedziņa ar visām tās priekšrocībām sāka asociēties tieši ar Subaru automašīnām, un kopš 1972. gada Subaru ir saražojis vairāk nekā 20 miljonus četru riteņu piedziņas automobiļu – vairāk nekā jebkurš cits autoražotājs.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=Hc513-3Z0II 

Subaru – jau 50 gadi pilnpiedziņas auto priekšgalā